Tegoroczna Inauguracja Bydgoskich Impresji Muzycznych była wydarzeniem szczególnie oczekiwanym przez bydgoszczan ponieważ ta wyjątkowa impreza powraca po kilkuletniej przerwie. Ilość osób, które przyszły na Wyspę Młyńską, żeby znowu spotkać się z muzykującą młodzieżą z różnych krajów świata, by podziwiać ich talenty, młodzieńczy entuzjazm i otwartość na innych, wskazuje jak bardzo ważna to impreza, ponieważ łączy bogate przeżycia artystyczne z relacjami młodych ludzi z wielu zakątków świata. Przez kilka dni żyjemy w rytm wspólnej zabawy, poznajemy smaki innych kultur i zauważamy jak wiele nas łączy, mimo odmienności kulturowych – ponieważ porozumiewamy się jednym, uniwersalnym językiem – dźwiękami muzyki.
Krótki występ pałacowego Jazz BigBand’u75 pod kierunkiem Piotra Dąbrowskiego, zakończony wykonaniem hymnu Bydgoskich Impresji Muzycznych: „Rozkołysz pieśnią świat”, rozpoczął Koncert inaugurujący 43. BIM. Od tego momentu młodzi artyści będą prezentować walory swojego muzykowania w Mieście Muzyki UNESCO. Tym razem przypłynęli oni na Wyspę Młyńską w pięknej paradzie wodnej i zostali uroczyście, w pochodzie z flagami, wprowadzeni przez młodzież z Pałacu Młodzieży. Powitał ich występem „Kulturalny Ambasador Regionu”, dbający o międzypokoleniowe podtrzymywanie polskich tradycji i wartości narodowych, ukrytych w kulturze i obrzędach ludowych, istniejący już od 67 lat Zespół Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska który w tym roku nominację do Fryderyków, w kategorii „Muzyka Korzeni”, za płytę pt. „Nie ma Ziemi nad Kujawy”. Zaprezentował właśnie nasz rodzimy region etnograficzny – Kujawy, w choreografii Pani Elżbiety Kornaszewskiej-Rogackiej. Następnie prowadzący spotkanie – Patrycja Mazurek i Dominik Wierski powitali oficjalnych gości, jurorów i publiczność, a w szczególny sposób zespoły uczestniczące w Bydgoskich Impresjach Muzycznych, które przybyły do nas z Kolumbii, Turcji, Ukrainy, Niemiec i Polski. Podczas występu Pałacowego Zespół Tańca Współczesnego Amulet /kier. Anna Bebenow/, wykonującego taniec: „Witaj Nieznajomy”, delegacje zespołów z flagami pojawiły się przed bydgoską publicznością na scenie. Tam tradycyjnie – zgodnie z pięknym polskim obyczajem gościnności – zostali przywitani przez dyrektora Pałacu Młodzieży i BIM-u Panią Magdalenę Beredę chlebem – symbolem dostatku i bezpieczeństwa. Podniosłość tej ceremonii podkreślały dźwięki „Poloneza” Wojciecha Kilara, a pięknym i zawsze wzbudzającym entuzjazm i uznanie jej dopełnieniem był taniec z flagami państw biorących udział w festiwalu, naszego miasta i z logo Pałacu Młodzieży. Choreografię tego pokazu, tym razem w nowy sposób, przygotowały reżyserki Koncertu- Anna Bebenow i Enia Rożankowska, a mistrzowsko wykonały tancerki z: Zespołów Tańca Współczesnego: Amulet, Amulecik, DMT i DMT Juniors z Pałacu Młodzieży. Zaprezentowany układ choreograficzny był niezwykle przestrzenny, eksponował symboliczne splatanie się flag wyrażające bliskość ludzi. W przekazaniu tego artystycznego zamysłu pomogło filmowanie z drona i ukazanie na telebimach skrzyżowanych barw narodowych krajów zespołów uczestniczących w Międzynarodowych Spotkań Muzykującej Młodzieży. Kiedy emocje były na najwyższym poziomie Zastępczyni Prezydenta Miasta Bydgoszczy Pani Anna Mackiewicz oficjalnie otworzyła tegoroczne Bydgoskie Impresje Muzyczne przekazując młodym artystom w imieniu Prezydenta Rafała Bruskiego symboliczne klucze od miasta, które jest miastem otwartym, nie otaczają go żadne mury. Poprosiła, by młodzi muzycy kierowali się odpowiedzialnością, radością i przyjaźnią. Podkreśliła, że dzięki nim Bydgoszcz będzie przez pięć dni bardziej kolorowa, roztańczona i rozśpiewana, Będzie to czas fiesty- wspólnej artystycznej i ludzkiej zabawy. Pani Prezydent podziękowała także instytucjom, które patronują, finansują i promują tę imprezę, a szczególnie organizatorowi – pałacowi Młodzieży. Pięknie ujęła to, stwierdzając: „Bydgoszcz jest z Was dumna”. Zaapelowała także do uczestników BIM, by zabrali do swoich krajów ten uniwersalny, przekraczający granice język, jakim jest muzyka.
I właśnie muzyka, w różnych klimatach i odsłonach, po oficjalnej części koncertu, opanowała scenę – malowniczo (dzięki przeźroczystej konstrukcji) wtopioną w bydgoski pejzaż. Budynek Opery i Młyny Rothera tworzyły naturalną „ scenografię” a piękny letni wieczór i młodzieńcza energia artystów rozgrzały licznie zgromadzoną publiczność. Występowały pałacowe formacje : Zespoły Tańca Współczesnego: „DMT”, „DMT Juniors” i DOMINUTKI / kier. Enia Rożankowska/, The Drummers / kier. Robert Robaszkiewicz/, Zespół Tańca Współczesnego Amulecik i Amulecik II / kier. Anna Bebenow/, Jazz Big Band’75 / dyr. Piotr Dąbrowski/, Zespoły Tańca Współczesnego: Amulet, BRAX, DMT / kier.A .Bebenow, B.Rewolińska, E.Rożankowska/. Wspólna choreografia kilku pokazów była zapowiedzią tej radości wspólnego tworzenia, z bycia razem na scenie i poza nią w kolejne dni Bydgoski Impresji Muzycznych. Ważną rolę będzie odgrywał w nich folklor, dlatego pierwszą część inauguracyjnego widowiska zakończył porywający projekt Zespołu Pieśni i Tańca Ziemie Bydgoska. Tym razem ukazująca folklor łemkowszczyzny, w choreografii Pana Mariusza Żwierko.
Zmieniające się rytmy, style wykonań i klimaty oraz pełna humoru, anegdot „interaktywna” konferansjerka wprowadziła uczestników widowiska w doskonały nastrój i zachęciły do wspólnej zabawy. Widownia bardzo żywo reagowała. Powiewały małe flagi zespołów, falowały rytmicznie kwiaty we włosach kolumbijskich artystek i kapelusze na głowach chłopców z ich zespołu. Niektórzy podśpiewywali. Z każdą chwilą przybywało pod sceną mniejszych i większych dziecięcych tancerzy, a dorośli oklaskami i okrzykami wyrażali swój aplauz. Staliśmy się uczestnikami artystycznego pikniku w czas cudownej kanikuły. I kiedy wszyscy byli już bardzo rozgrzani, porwani przez czar „muzy i pięknych okoliczności przyrody” nastąpił wspaniały finał – występ specjalnego gościa wieczoru zespołu SVAHY, który tworzą Patrycja Cywińska-Gacka, Ewa Pater oraz Małgorzata Żurańska-Wilkowska. Temu wydarzeniu warto poświęcić kilka osobnych słów. Tutaj trzeba wspomnieć, że trzy wykonawczynie wytworzyły wyjątkową, porywającą atmosferę wspólnej zabawy – grając, śpiewając i dialogując z publicznością. To już było zupełne szaleństwo. Ciekawe jest to, że wykonywane utwory opierały się na oryginalnych dawnych tekstach i muzyce ludowych śpiewek, ale dzięki wyjątkowej ekspresji artystycznej i ciekawym aranżacjom brzmiały bardzo nowocześnie i porwały do tańca młodą publiczność. Wywijali jak w klubach czy w dyskotekach.
Podczas koncertu słyszało się rozmowy, że warto było czekać na powrót tej świetnej imprezy, że brakowało jej klimatu i specyfiki.
Powróciła, ta sama, ale nieco odmłodzona, z nowym duchem i energią kolejnych uczestników i nowej, bardzo udanie debiutujące w roli koordynatorki projektu Pani Agnieszki Więckiewicz.